Актуальні проблеми теорії і практики експертизи товарів
Ви бажаєте відреагувати на цей пост? Створіть акаунт всього за кілька кліків або увійдіть на форум.

ОСОБЛИВОСТІ ТОВАРОЗНАВЧИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ТЮТЮНОВИХ ВИРОБІВ ДЛЯ КУРІННЯ (КАЛЬЯНУ) / О. Ю. Воробйова, О. С. Донцова

Перейти донизу

ОСОБЛИВОСТІ ТОВАРОЗНАВЧИХ ДОСЛІДЖЕНЬ  ТЮТЮНОВИХ ВИРОБІВ ДЛЯ КУРІННЯ (КАЛЬЯНУ) / О. Ю. Воробйова, О. С. Донцова Empty ОСОБЛИВОСТІ ТОВАРОЗНАВЧИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ТЮТЮНОВИХ ВИРОБІВ ДЛЯ КУРІННЯ (КАЛЬЯНУ) / О. Ю. Воробйова, О. С. Донцова

Повідомлення автор Admin Чт Бер 17, 2022 2:08 pm

ОСОБЛИВОСТІ ТОВАРОЗНАВЧИХ ДОСЛІДЖЕНЬ ТЮТЮНОВИХ ВИРОБІВ ДЛЯ КУРІННЯ (КАЛЬЯНУ)

О. Ю. Воробйова,
судовий експерт, завідувач сектору економічних та товарознавчих досліджень
Полтавське відділення Національного наукового центру «Інститут судових експертиз ім. Засл. проф. М. С. Бокаріуса», Україна, м. Полтава
О. С. Донцова,
головний судовий експерт
Національний науковий центр «Інститут судових експертиз
ім. Засл. проф. М.С. Бокаріуса», Україна, м. Харків

На сучасному етапі експертна практика не повною мірою задовольняє потребам судово-слідчих органів, юридичних осіб та звичайних громадян у вирішенні проблемного питання з оцінки якості та вартості тютюнових виробів, зокрема для куріння (кальяну).
Популярність кальян-закладів в Україні зростає швидкими темпами. Кальяни швидко перетворились з новинки на обов’язкову опцію для певного типу закладів, і вони почали користуватися чималою популярністю. Тютюн для кальяну є акцизним товаром, як і сигарети чи алкоголь, тобто за його реалізацію потрібно сплатити кошти у державний бюджет. Але тютюн без акцизу може бути втричі дешевшим та відповідно, до кальянної чаші, найчастіше потрапляє шляхом контрабанди.
Правоохоронними органами встановлюються факти незаконного виготовлення з метою збуту, зберігання з цією метою, а також транспортування з метою збуту незаконно виготовлених тютюнових виробів для куріння кальяну та ухилення від сплати акцизного податку.
Незаконна торгівля підакцизними товарами через інтернет – окрема проблема. Вона турбує не лише Державну фіскальну службу, а й комітет Верховної Ради з питань фінансів, податкової та митної політики і, звичайно, легальних виробників, продукцію яких підробляють та реалізують споживачам. Державі це завдає збитки, спотворює конкуренцію. Підступність цього явища ще й в тому, що вживання такої продукції загрожує життю та здоров'ю людей.
Під час проведення досудового слідства постає ряд питань з визначення якості та вартості тютюнових виробів, для вирішення яких необхідні спеціальні знання в області товарознавства.
Для вирішення цих питань правоохоронними органами і призначаються комплексні судові товарознавчі експертизи та експертизи з дослідження об’єктів рослинного походження [1].
Відповідно до методичних матеріалів з питань призначення та проведення судово-товарознавчих експертиз продовольчих товарів з метою визначення їх вартості, експертами товарознавцями констатовано, що зі всієї групи продовольчих товарів, найбільш частіше підробляють смакові товари, в тому числі тютюн та тютюнові вироби. Цей фактор обумовлюється тим, що вартість цих товарів досить велика, і після їх реалізації, передбачаються шахраям високі прибутки.
Таким чином, експерт товарознавець, у межах своєї компетенції, за зовнішніми ознаками, тобто органолептичними методами, встановлює відповідність маркування та оформлення пакування вимогам нормативно-технічних документів та законодавству України.
При проведенні аналізу результатів хіміко-біологічних досліджень, стосовно вмісту речовин зразків тютюнових виробів для куріння (кальяну), що надані на дослідження, експертами товарознавцями встановлюється відповідність визначеного складу продукту до зазначеного на пакуванні. Після проведення порівняльного аналізу, експертом визначається відповідно рівень якості об’єктів дослідження.
До неякісних відносяться товари, які не відповідають обов’язковим вимогам стандартів хоча б за одним показником. Якщо товари визначені, як нестандартні, неякісні або як вироби незавершеного виробництва, реалізуються поряд зі стандартними товарами завершеного виробництва за тими ж цінами, то вони вважаються такими, що мають ознаки фальсифікації.
Податковим кодексом України від 02.12.2010 № 2755-VI та Законом України від 19.12.1995 № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального» визначено дефініцію тютюнові вироби, а саме:
тютюнові вироби – сигарети з фільтром або без фільтру, цигарки, сигари, сигарили, а також люльковий, нюхальний, смоктальний, жувальний тютюн, махорка та інші вироби з тютюну чи його замінників для куріння, нюхання, смоктання чи жування [2], [3].
У Законі України № 2899 «Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення», наведено термін замінники тютюну, а саме:
замінники тютюну - засоби, які за своєю дією на здоров'я людини відповідають тютюну, але не містять тютюну [4].
За регламентами вищенаведених законодавчих документів забороняється виробництво (крім виробництва для експорту) та імпорт для реалізації на території України наступних тютюнових виробів:
― сигарет, в яких показники вмісту нікотину та смоли в диму однієї сигарети перевищують - нікотину 1,2 міліграма, смоли - 12 міліграмів;
― на упаковці яких відсутні медичні попередження споживачів тютюнових виробів і інформаційний напис про вміст нікотину та смоли в диму однієї сигарети (щодо сигарет);
― із використанням на їх упаковці термінів, написів, торговельних марок, зображень, символічних або будь-яких інших знаків, що можуть вводити в оману або створювати неправильне враження щодо характеристик тютюнових виробів, їх впливу на здоров'я, або прямо чи опосередковано створювати помилкове враження про те, що визначений тютюновий виріб є менш шкідливим, ніж інші тютюнові вироби, у тому числі включати такі терміни, як «із низьким вмістом смол», «легкі», «супер легкі», «ультра легкі» та їх аналоги іншими мовами [4].
Виробнику тютюнових виробів забороняється вміщувати в упаковку тютюнових виробів вкладки, що містять терміни, написи, торговельні марки, зображення, символічні або будь-які інші знаки, що можуть вводити в оману або створювати неправильне враження щодо характеристик тютюнових виробів, їх впливу на здоров'я, або прямо чи опосередковано створювати помилкове враження про те, що визначений тютюновий виріб є менш шкідливим, ніж інші тютюнові вироби, у тому числі включати такі терміни, як «із низьким вмістом смол», «легкі», «супер легкі», «ультра легкі» та їх аналоги іншими мовами»[4].
Крім того, відповідно до ст.15 Закону України «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального», для реалізації засобів для кальяну доведеться одержати ліцензію на роздрібну торгівлю тютюновими виробами [3]. При цьому, стверджувати, що суб'єкт господарювання просто надає послуги з куріння кальяну, не продаючи в такому випадку тютюнові вироби, не доцільно. Оскільки тютюновий виріб є головним інгредієнтом такої послуги, то контролюючі органі інтерпретують зазначену операцію, саме, як продаж тютюнових виробів.
За методичними рекомендаціями з визначення вартості смакових товарів при проведенні товарознавчих досліджень, в експертизах з дослідження тютюнових виробів, враховується, що марки акцизного податку для вироблених в Україні сигарет з фільтром та сигарет без фільтра відрізняються дизайном і кольором від марок акцизного податку для вироблених в Україні інших тютюнових виробів. Марки акцизного податку для ввезених в Україну сигарет з фільтром та без фільтра тотожно відрізняються від марок акцизного податку для ввезених в Україну інших тютюнових виробів. Зразок акцизної марки на тютюнові вироби, а саме сигари, сигарили, тютюн кальянний, жувальний тощо, вітчизняного виробництва - помаранчевого забарвлення акцизної марки, а імпортного виробництва – бордового забарвлення [5].
Стосовно даного проблемного питання, кримінальним кодексом України встановлено наступне:
«Стаття 204. Незаконне виготовлення, зберігання, збут або транспортування з метою збуту підакцизних товарів
1. Незаконне придбання з метою збуту або зберігання з цією метою, а також збут чи транспортування з метою збуту незаконно виготовлених спирту етилового, спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, пива, тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну, пального або інших підакцизних товарів -караються штрафом від п’яти тисяч до десяти тисяч неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією та знищенням незаконно виготовлених товарів» [6].
Кодексом України про адміністративні правопорушення, передбачено наступне:
«Стаття 156. Порушення правил торгівлі пивом, алкогольними, слабоалкогольними напоями і тютюновими виробами.
Роздрібна або оптова торгівля алкогольними напоями чи тютюновими виробами без марок акцизного податку чи з підробленими марками цього податку тягне за собою накладення штрафу від двохсот до шестисот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян з конфіскацією предметів торгівлі та виручки, одержаної від продажу предметів торгівлі» [7].
Законом України № 2704-VIII від 25.04.2019 «Про забезпечення функціонування української мови як державної», встановлено:
«Стаття 30. Державна мова у сфері обслуговування споживачів
1. Мовою обслуговування споживачів в Україні є державна мова.
2. Підприємства, установи та організації всіх форм власності, фізичні особи - підприємці, інші суб’єкти господарювання, що обслуговують споживачів (крім випадків, встановлених частиною третьою цієї статті), здійснюють обслуговування та надають інформацію про товари (послуги), у тому числі через інтернет-магазини та інтернет-каталоги, державною мовою. Інформація державною мовою може дублюватися іншими мовами.
5. Інформація про товари та послуги на території України надається державною мовою, з урахуванням особливостей, визначених у статті 33 цього Закону.
6. Виробники (виконавці, продавці) в Україні всіх форм власності надають споживачам інформацію про вироби (товари), роботи чи послуги державною мовою. Така інформація може дублюватися будь-якою іншою мовою» [8].
З урахуванням вищенаведеного, експерт товарознавець встановлює відповідність показників якості наданих на дослідження зразків тютюнових виробів для куріння (кальяну), вимогам нормативно-технічних документів та Законодавства України та надає висновки про можливість реалізації такої продукції на території України. При цьому, визначити ринкову вартість тютюнових виробів для куріння (кальяну), які не задовольняють вимогам нормативно-технічних документів та Законодавству України та не підлягають до реалізації на території України (підлягають знищенню), загальними методами судового товарознавства, йому не надається за можливе, оскільки офіційний ринок такої продукції відсутній [9].
Тобто на даний час, коли слідчими органами з’ясовуються збитки, завдані державі, через несплату податків від нелегальної торгівлі підакцизною продукцією, залишається проблемним, щодо визначення ринкової вартості методами судового товарознавства тютюнових виробів, аналоги оригінальної продукції на які в Україні відсутні.
Усунути це проблемне питання в експертній судовій товарознавчій практиці, допоможуть відповідні методичні рекомендації з визначення вартості продукції, яка забороняється законодавством для реалізації в Україні.
Список використаних джерел
1. Загальна методика призначення та проведення комплексних судових експертиз, що виконуються комісією експертів (із змінами внесеними рішенням Координаційної ради від 12.09.2014). Реєстраційний код Реєстру методик МЮ 0.1.16.
2. Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/2755-17.
3. Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та пального: Закон України від 19.12.1995 № 481/95-ВР, URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/ show/481/95.
4. Про заходи щодо попередження та зменшення вживання тютюнових виробів і їх шкідливого впливу на здоров'я населення: Закон України від 22.09.2005 № 2899-IV, URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2899-15.
5. Методичні рекомендації з визначення вартості смакових товарів при проведенні товарознавчих досліджень / МЮУ:. ОНДІСЕ; Н. П. Сапун та ін. Одеса. ОНДІСЕ, 2018, 251с.
6. Кримінальний кодекс України від 05.04.2001 № 2341-III. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2341-14.
7. Кодекс України про адміністративні правопорушення. URL: https://zakon. rada.gov.ua/laws/show/80731-10.
8. Про забезпечення функціонування української мови як державної: Закон України від 25.04.2019 № 2704-VIII. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ 2704-19.
9. Методика призначення та проведення судових товарознавчих експертиз продовольчих товарів з метою визначення їх вартості. 2008 ХНДІСЕ. Реєстраційний код Реєстру методик МЮ 12.1.17.

Admin
Admin

Кількість повідомлень : 54
Дата реєстрації : 15.02.2022

https://problemexpert.forumotion.me

Повернутися до початку Перейти донизу

Повернутися до початку

- Схожі теми
» ОСОБЛИВОСТІ ПРОВЕДЕННЯ СУДОВО-ЕКСПЕРТНОЇ ОЦІНКИ ТЮТЮНОВИХ ВИРОБІВ (СИГАРЕТ) / Г. О. Ящишина
» МОЛОКО ТА МОЛОЧНІ ТОВАРИ. ОСОБЛИВОСТІ ПРОВЕДЕННЯ ТОВАРОЗНАВЧИХ ЕКСПЕРТИЗ / Р. В. Бойко, Д. Г. Павліченко
» АКТУАЛЬНІ ПИТАННЯ З ОЦІНКИ БУДІВЕЛЬНИХ МАТЕРІАЛІВ ПРИ ПРОВЕДЕННІ СУДОВО-ТОВАРОЗНАВЧОЇ ЕКСПЕРТИЗИ / В. М. Фесюнін, О. С. Донцова
» ФАКТОРИ І ПОКАЗНИКИ ЯКОСТІ ХЛІБОБУЛОЧНИХ ВИРОБІВ / Л. Я. Сеник, М. В. Цупріян
» ПРОБЛЕМИ ІДЕНТИФІКАЦІЇ ТА ФАЛЬСИФІКАЦІЇ ШОКОЛАДНИХ ВИРОБІВ У СУЧАСНИХ УМОВАХ / Т. М. Лозова

 
Права доступу до цього форуму
Ви не можете відповідати на теми у цьому форумі